2019-05-07
Idag börjar Krisberedskapsveckan, MSB:s årliga kampanj med målet att öka människors beredskap inför samhällskriser. Kampanjen som pågår den 6-12 maj riktar särskilt in sig på ungdomar i åldrarna 13-19 år.
Tillsammans med landets kommuner, länsstyrelser, frivilligorganisationer och andra aktörer genomförs veckan för tredje året i rad. Syftet är att få människor att reflektera över hur de kan klara en situation när samhället inte fungerar som vi är vana vid. Orsaken kan vara skogsbränder, stormar, cyberattacker eller militära konflikter.
– Även om de yngre i målgruppen inte har ett vuxenansvar så är det viktigt att komma ihåg att de också upplever och påverkas av svåra händelser. Ju bättre förståelse de har för vad som kan hända och kunskap om hur man bör agera, desto bättre kommer även de att kunna hantera en svår påfrestning, säger Christina Andersson, ansvarig för kampanjen på MSB.