Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Hittade du det du letade efter? Om inte är du varmt välkommen att kontakta oss.
Ja, fastighetsägaren har ett underhållsansvar. Många fastighetsägare väljer att teckna serviceavtal med oss för att vara säkra på att deras skyddsrum kan iordningställas inom lagstadgade 48 timmar.
Ja du har 90 dagar från föreläggandets datum tills alla brister ska vara åtgärdade, om du brister i detta riskerar du vitesföreläggande. Kontakta oss om du behöver hjälp med åtgärderna.
Genom att i ett tidigt skede anlita en entreprenör som kan kalkylera, optimera och samordna arbetet. Utöver det, säkerställa att ni som uppdragsgivare efter arbetet får ett godkänt intyg från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)
Som köpare av en fastighet med skyddsrum så övertar du underhållsansvaret för skyddsrummet, du bör göra en överlåtelsebesiktning av skyddsrummet innan du bestämmer dig för att köpa. Skyddsrummet kan ha stora brister som kan bli kostsamma.
Vi rekommenderar att använda er av en MSB certifierad leverantör/ entreprenör för att säkerställa fullständig funktion.
Med ett serviceavtal så kan man budgetera och få en bra översikt över kostnaderna.
Javisst, vi gör en statusbesiktning där vi går igenom hela skyddsrummet, dess funktioner och all utrustning. Därefter lämnar vi en rapport över skyddsrummets skick till en av våra projektledare som lämnar ett kostnadsförslag för att åtgärda de eventuella brister som upptäckts.